rodoOgólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) to rozporządzenie Unii Europejskiej, które zastępuje dyrektywę o ochronie danych 95/46/WE. RODO zostało opracowane w celu harmonizacji krajowych przepisów o ochronie danych poprzez egzekwowanie znormalizowanego podejścia w całej Unii Europejskiej i ustanowienie przejrzystych ram swobodnego przepływu danych osobowych w Europie.

 

Czym jest Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO)?

RODO to nowe prawo, które reguluje sposób, w jaki firmy gromadzą, przechowują i przetwarzają dane osobowe swoich klientów. Wszedł w życie 25 maja 2018 roku. Prawo RODO ma zastosowanie do każdej firmy, która przetwarza dane osobowe obywateli UE. Reguła obejmuje firmy z dowolnej branży, takiej jak bankowość, telekomunikacja czy handel detaliczny. RODO określa konkretne prawa osób fizycznych, jeśli chodzi o ich dane osobowe. Obejmują one:

- Prawo do bycia poinformowanym o tym, w jaki sposób firma wykorzystuje ich dane;

- Prawo dostępu i sprostowania nieprawidłowych danych osobowych;

- Prawo do sprzeciwu w przypadku, gdy firma zdecyduje się nie wykorzystywać danych osobowych osoby;

- Prawo do usunięcia ich cyfrowych śladów, gdy nie są już potrzebne; i wiele więcej!

Jak RODO wpłynie na firmy i konsumentów

Ogólne rozporządzenie Unii Europejskiej o ochronie danych (RODO) to nowe prawo, które wejdzie w życie 25 maja 2018 r., które wprowadzi wiele zmian dla firm i konsumentów. Zgodnie z RODO firmy będą musiały być bardziej przejrzyste w przetwarzaniu danych osobowych. Będzie wymagało od nich uzyskania wyraźnej zgody użytkownika przed dokonaniem jakichkolwiek zmian lub transakcji związanych z ich danymi osobowymi. Ponadto muszą informować konsumentów, jak długo przechowują swoje dane osobowe i jakie informacje od nich zbierają.

RODO zmieni również sposób, w jaki firmy reagują, gdy konsument żąda dostępu do swoich danych osobowych. Muszą dostarczyć tę prośbę w ciągu jednego miesiąca i zapewnić konsumentowi łatwy proces uzyskania tych informacji w formacie cyfrowym lub po prostu odesłać je, jeśli

Zadania przedprodukcyjne i postprodukcyjne zgodne z RODO

RODO to „ogólne rozporządzenie o ochronie danych”, które zostało wprowadzone w celu ochrony danych obywateli Europy. Dzięki temu przepisowi ważne jest, aby upewnić się, że wszystkie Twoje dane są chronione i zgodne ze standardami. Najważniejszą rzeczą, którą powinieneś rozważyć w przypadku tego rozporządzenia, jest to, w jaki sposób możesz zapewnić zgodność ze standardami. Najskuteczniejszym sposobem na to byłoby upewnienie się, że Twoja agencja cyfrowa ma DPO – inspektora ochrony danych, który odpowiada za zapewnienie zgodności z tymi standardami.

Od czego zacząć? Niezbędna lista kontrolna do przygotowania RODO

RODO to nie tylko kolejna regulacja ochrony danych lub prywatności. To znacznie więcej. Wpływa na to, jak organizacje zbierają, zarządzają i wykorzystują dane osobowe. Ostatecznym celem RODO jest zapewnienie ochrony osobistej ludziom w Europie. Prawo ma zastosowanie do wszystkich organizacji, które kontrolują lub przetwarzają dane osobowe osób fizycznych z UE, niezależnie od tego, gdzie mają one siedzibę w UE, czy nie.

RODO zmusiło firmy na całym świecie do przewartościowania swojego podejścia do przechowywania i wykorzystywania danych osobowych. Zaowocowało to również ogromną zmianą w sposobie organizowania się firm w tym celu - od indywidualnych umów z klientami, po duże organizacje z wieloma oddziałami; od lokalnej pamięci masowej na komputerach, serwerach, pamięciach USB i zewnętrznych dyskach twardych po przechowywanie w chmurze; ze starych metod, takich jak zapisy papierowe (zarchiwizowane